
Komputery kwantowe o krok bliżej. Przełomowe pomiary dokładności kwantowej bramki logicznej
14 maja 2019, 11:49Po raz pierwszy w historii zmierzono dokładność dwukubitowych operacji logicznych w krzemie. Dokonał tego zespół prof. Andrew Dzuraka z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (UNSW), który w 2015 jako pierwszy stworzył dwukubitową bramkę logiczną w krzemie.

Polacy zaangażowani w opracowanie nowej metody datowania w archeologii
9 kwietnia 2020, 08:00Metodę umożliwiającą określenie wieku pradziejowych naczyń opracował międzynarodowy zespół naukowców. W jej weryfikację zaangażowali się badacze z Polski. Metoda polega na analizie chemicznej kwasów tłuszczowych na pradziejowych naczyniach.

Frezy węglikowe - niezastąpione narzędzie w przemyśle stoczniowym i mechanicznym
12 września 2023, 07:47Frezy węglikowe to narzędzia skrawające, które cieszą się coraz większą popularnością w przemyśle stoczniowym i mechanicznym. Służą do precyzyjnego wycinania i frezowania różnego rodzaju materiałów, takich jak metal, tworzywa sztuczne czy drewno. W tym artykule przyjrzymy się bliżej ich zastosowaniu oraz rodzajom i zaletom.
Szybkie i niedokładne
18 lutego 2009, 17:10Podczas International Solid State Circuits Conference (ISSCC) naukowcy z Rice University pokazali pierwszy probabilistyczny procesor (PCMOS - Probabilistic CMOS). Urządzenie działa siedmiokrotnie szybciej i zużywa 30-krotnie mniej energii niż najbardziej wydajne współczesne kości.

Konkurencja dla bułki z bananem - ściskanie piłeczki
21 września 2012, 11:55Sportowcy, których wyniki zależą od precyzji ruchów, mogą poprawić swoje osiągnięcia, ściskając przed zawodami w lewej dłoni piłeczkę. Wystarczy też, by zaciskali samą pięść. Czynność ta aktywuje odpowiednie ośrodki w mózgu, dlatego nie trzeba się już uciekać do bułki z bananem...

Kinect trafi na Międzynarodową Stację Kosmiczną?
27 grudnia 2011, 11:06Jednym z poważniejszych problemów z jakim mierzą się astronauci jest utrata masy mięśni spowodowana przebywaniem w stanie nieważkości. Kilkutygodniowy pobyt w kosmosie może spowodować spadek wagi nawet o 15%.

Sny z playbacku
26 lutego 2008, 16:05Fernando Orellana i Brendan Burns to ojcowie robota, który odtwarza ludzkie sny. Sleep Waking wykorzystuje nagranie fal mózgowych i ruchów gałek ocznych w fazie snu REM. By mu je dostarczyć, Orellana spędził noc w The Albany Regional Sleep Disorders Center.

Windows 10 obsłuży VR i 3D Touch?
15 grudnia 2014, 09:50W wersji Windows 10, która niedawno wyciekła w internecie, znajdują się informacje sugerujące, że nowy system Microsoftu będzie wspierał technologię 3D Touch. Korzysta z czujnika wykrywającego ruchy dłoni wykonywane nad wyświetlaczem.

Nie w lewo, lecz na zachód
15 grudnia 2009, 12:56Sposób, w jaki ludzie zapamiętują kroki taneczne, zależy od ich kręgu kulturowego. Przedstawiciele Zachodu operują pojęciami w rodzaju "w prawo" lub "w lewo", a dla wędrownych plemion zbieracko-myśliwskich z Namibii bardziej naturalne jest najwyraźniej opisywanie ruchu za pomocą stron świata – krok na północ, a teraz na wschód.

Sztuczna inteligencja wygrała w wieloosobowym pokerze. Padła ostatnia granica
12 lipca 2019, 10:26Przed dwoma laty program Libratus wygrał w pokera z czterema zawodowcami. Wielodniowy turniej był rozgrywany w konwencji jeden na jednego, a ludzie ponieśli sromotną klęskę. Dla sztucznej inteligencji był to olbrzymi krok naprzód, jednak nawet współtwórca Libratusa, profesor Tuomas Sandholm, nie wierzył, by SI poradziła sobie jednocześnie z większą liczba graczy. Uczony właśnie udowodnił sam sobie, że się mylił.